Z WIZYTĄ W MUZEUM NARODOWYM

08Pobyt w muzeum ma na celu prezentację sztuki, przybliżanie jej poprzez uczestniczenie i twórcze działanie, oswojenie z miejscem, jakim jest galeria sztuki, a także pokazanie związków sztuki z najbliższym otoczeniem i historią. Dzieci są osobliwymi odbiorcami kultury. Zabieranie ich do muzeum i galerii ma głęboki sens, bo sztuka ma bardzo wiele możliwości odczytywania. Uczniowiesą jej prawdziwymi odbiorcami otwartymi na różne rozwiązania.

31 marca 2017 r. uczniowie klasy 2d i 1b uczestniczyli w lekcjach muzealnych „O muzeum” – kl. I oraz „W pracowni malarza” – kl. II  w Muzeum Narodowym  w Warszawie.  Zanim jednak wychowankowie dotarli na wskazane zajęcia,  w pierwszej kolejności odwiedzili placówkę muzealną, która gromadzi i eksponuje muzealia wojskowo-historyczne, czyli  Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Zwiedzający z zapartym tchem przyglądali się eksponatom z dawnych lat. Największe zainteresowanie wzbudziły ogromne armaty z czasów I wojny światowej.           

Przed zaplanowanymi zajęciami można było obejrzeć pod okiem przewodnika eksponaty zgromadzone w galeriach Muzeum Narodowego. Galeria Sztuki Dawnej, pełna znakomitych dzieł dawnego  rzemiosła artystycznego, wzbudziła ogromne zainteresowanie.  Zwiedzający mieli możliwość obejrzenia obrazów, rzeźb, mebli, tapiserii, tkanin, przedmiotów złotniczych, srebra, naczyń szklanych czyporcelany, które stanowiły oznaki luksusu i splendoru dawnych lat.

Ekspozycje przyciągały zwiedzających. Niekłamany podziw wzbudził  widok  „Bitwy pod Grunwaldem”,  jednego z najsłynniejszych obrazów Jana Matejki, namalowanego farbą na desce pokrytej płótnem. Uczniowie byli zaskoczeni wymiarami projektu -  426x987 cm. Dowiedzieli się również, że dzieło to miało podtrzymywać uczucia patriotyczne Polaków. W miejscu tym wykonano oczywiście pamiątkowe zdjęcie. Zwiedzającym bardzo podobał się również obraz Antoniego Brodowskiego „Gniew Saula na  Dawida”.

Uwagę zwiedzających przykuł także „Stańczyk” Jana Matejki i „Święto trąbek” Aleksandra Gierymskiego. Uczniowie dowiedzieli się że to żydowskie święto Rosz ha Szana, czyli hebrajski Nowy Rok. W tym czasie chasydzcy Żydzi, zgodnie z tradycją, dokonywali obrzędu oczyszczenia poprzez wrzucenie do wody zawartości swych kieszeni. To także strząsanie okruszków, niczym grzechów. Zwyczaj nakazywał w tym okresie dąć w barani róg. Dlatego też dni te były nazywane błędnie przez nie-Żydów, Świętem Trąbek. 

Przewodnik zwrócił uwagę zwiedzających na obraz „Bociany” Józefa Chełmońskiego. Dzieło jest afirmacją wiejskiego życia i chłopskiej mentalności, która pozwala pochylić się nad rzeczami codziennymi i odkryć w nich radość i piękno, czerpać z nich siłę. Mężczyźni na obrazie są wtopieni w naturę, stanowią z nią jedność. Chłopi uprawiają ziemię, dbają o nią, a natura odwdzięcza się im - dostarcza im powodu do zachwytu i wytchnienia.

Muzeum Łazienki Królewskie to letnia rezydencja króla Stanisława Augusta. Tworzą ją klasycystyczne zabytki i historyczne ogrody. Właśnie tu uczniowie mogli odpocząć po pełnej wrażeń wizycie w Muzeum Narodowym, obserwując przyrodę oraz  spacerując alejkami wśród budzącej się do życia przyrody. Zaskoczeni byli spotkaniem z sarnami, które chociaż płochliwe, od naszych uczniów nie stroniły. Miłą pamiątką jest wspólne zdjęcie wykonane pod pomnikiem Fryderyka Chopina, gdzie od połowy maja do końca września odbywają się letnie koncerty.

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11