WIOSENNE PRZEBUDZENIE

Marzec4

Zadania do wykonania.Czytaj więcej...

Temat: Wiosenne przebudzenie.

I.Gimnastyka: skłony, pajacyki, ćwiczenie: "Idę, idę stop,biegnę, biegnę hop", "Rowerek".

II.1.Opowiadanie

Rozmowa z dzieckiem na temat piewrszych oznak wiosny występujących w opowiadaniu.

"Powitanie Wiosny"

(Agnieszka Borowiecka)

W małym domku pod lasem mieszkał miesiąc Marzec. Na parapecie w doniczkach

hodował przebiśniegi i żonkile, gdyż nieodzownie kojarzyły mu się

one z Wiosną. A Wiosnę Marzec kochał najbardziej na świecie. Każdego

roku, kiedy tylko cieplejszy wiatr roztapiał zalegające w ogrodzie czapy śniegu,

Marzec wypuszczał się na długie spacery po lesie w poszukiwaniu śladów

nadchodzącej Wiosny. A jeśli spostrzegł maciupkie pączki na gałęziach drzew

i zieleniutkie ździebełka młodych soczystych traw, zaraz popadał w uroczysty

nastrój i szykował się na powitanie Wiosny.

– W co by się tu ubrać? Co na siebie założyć? – myślał głośno, wyciągając

z szafy całe sterty ubrań. Wszak tak wyczekiwanego gościa nie można

przywitać w byle jakim stroju.

Włożył więc zwiewną koszulę uszytą z młodej trawki i słomkowy kapelusz

pełen krokusów. I już miał chwytać za klamkę, by pomknąć na spotkanie

ukochanej Wiosenki, gdy nagle kątem oka spostrzegł cieknące po szybie

strugi deszczu.

– Jakże to możliwe?! – wykrzyknął zdziwiony.

Przecież dopiero co do pokoju wpadały ciepłe promienie słońca i kładły

się długą smugą na dywanie. Lecz już po chwili niebo zasnuło się gęstymi

chmurami, z których zaczął padać rzęsisty deszcz. Marzec wrócił się i zaczął

wyciągać z szafy odpowiedni strój na deszczową pogodę. Przywdział kalosze

z topniejącego śniegu i nieprzemakalny płaszcz z gęstej mgły, a w ręku

trzymał parasol z kropel deszczu. Jeszcze tylko przejrzał się w lustrze, przeczesał

palcami swoje złote włosy i gotowy do wyjścia otworzył drzwi. Wtem

silny podmuch wiatru cofnął go do środka. Po deszczu nie było już ani śladu. Północny wiatr

przegnał wszystkie kłębiaste chmury, a na niebie znów błysnęło jasne słonko. Tylko wiatr

hulaka targał niemiłosiernie gałęzie drzew.

– Ech… – westchnął Marzec. – To nie jest odpowiedni strój na wietrzną pogodę – stwierdził,

patrząc na płaszcz i kalosze.

Po czym znów wrócił do szafy. Z górnej półki wyciągnął szal z motyli i żółtą marynarkę

z żonkili. Postawił kołnierz jak trzeba, parasol odłożył w kąt i pewnym krokiem ruszył do wyjścia.

Lecz tuż za progiem zaczął się zastanawiać, czy aby na pewno ubrał się odpowiednio,

gdyż spostrzegł zbierające się nad lasem chmury. Biedny Marzec po raz kolejny wrócił się

zza progu, usiadł ciężko w fotelu i pomyślał tak: „Zanim zdążę się przebrać, wiatr znów

napędzi tu deszczowe chmury, potem przegna je w siną dal i na powrót zaświeci słońce.

Nie ma rady na tę pogodę!”.

Stwierdził bezradnie, że założy na siebie wszystko. Na zwiewną koszulę włożył marynarkę

z żonkili, a na to przeciwdeszczowy płaszczyk z mgły. Wdział kalosze z topniejącego śniegu,

szyję przewiązał szalem z motyli, a na głowę wcisnął słomkowy kapelusz ozdobiony

krokusami. Przy czym kapelusz naciągnął głęboko, tak by wiatr nie zdmuchnął go dla

zabawy. W rękę wziął parasol z kropel deszczu, a na nos nasunął okulary od słońca. Tak

ubrany wyszedł na spotkanie z Wiosną. I choć wyglądał dość dziwacznie, to przynajmniej nie

musiał się już obawiać kapryśnej pogody. Rozsiadł się wygodnie na leśnej polanie, wystawił

bladą twarz do słońca i czekał.

Wtem z ciepłym powiewem wiatru nadleciał nad łąkę piękny kwiatowy za pach. Drzewa

zakołysały się lekko i z pąków wychyliły się pierwsze zielone listeczki, a miękkie źdźbła trawy

zaszumiały cichutko, jakby ktoś skradał się na paluszkach. Marzec zerwał się na równe nogi

właśnie wtedy, gdy na leśną polankę wkroczyła Wiosna. Miała piękną tęczową sukienkę,

na ramiona narzucony płaszcz z bazi-kotków, a na stopach trzewiki z mchu. Widać Wiosna

też wolała być przygotowana na każdą pogodę

Marzec1 Marzec2 Marzec3 Marzec4

 

2.Praca plastyczna.

Na podstawie usłyszanego opowiadania narysuj Panią Wiosnę otoczoną  wiosennymi kwiatami. 

 

3.Piosenka Maszeruje wiosna-->POBIERZ Osłuchanie z piosenką. Wystukiwanie rytmu, maszerowanie w rytm piosenki.

 

4.Wiosenne zagadki:

-Cóż to jest za pora, gdy zima odchodzi i ochoczo do życia przyroda się rodzi?

-Miauczeć nie potrafią, lecz futerko mają.Na wierzbowych witkach, wiosną wyrastają.

-Co to za ozdoby, na gałęziach rosną: soczyste, zielone zdobią drzewa wiosną?

-Jak nazwiemy kwiatek, co śniegi przebija i zwiastuje wszystkim, że zima już mija?

-Ogrodnik w żyznej ziemi, rozsiewa je wiosną.To z nich już niedługo, roślinki wyrosną.

-Zostaje po deszczu, w dziurze na chodniku.Wskoczyć w nią w kaloszach to śmiech i masę krzyku.

-Chętnie wskoczy do stawu lub muszką się posili, ale przed bocianem zmyka w jednej chwili.

-Zza chmurki się wychyla i na wszystkich zerka. Bawić się gdy świeci, to przyjemność wielka.

-Swym czerwonym dziobem chwali się od rana. Na jednej nodze stoi.Zna ktoś tego pana?

-Na jakie to święta pisanki robimy, pieczemy mazurki i koszyk święcimy?

 

III.DLA CHĘTNYCH

1.Założenie na parapecie zielonego ogródka, np.

- wysianie na gazę nasion rzeżuchy,

- włożenie do pojemniczka z wodą cebuli, pietruszki

Dzieci mogą prowadzić dzienniczki obserwacji jednej rośliny ( jedna karta np. co 2-3 dni)

Dzienniczek obserwacji.Na zasadzie ilustrowania wzrostu rośliny. 


2.Matematyczne „ Kaboom”

Wrzucamy do kubeczka pocięte paski z zapisanymi działaniami na dodawanie i odejmowanie w wybranym przez nas zakresie np. do 10. Do kubeczka wrzucamy również pasek z napisem „kaboom”. Każda poprawna odpowiedź- pasek zostaje jako punkt, jeśli wylosujemy „ kaboom” wrzucamy zdobyte punkty do kubeczka. Wygrywa ten kto zdobędzie największą ilość punktów (pasków z działaniami).Miłej zabawy!

 

3.Portal edukacyjny:

Lulek-->POBIERZ

Bystre Dziecko-->POBIERZ

Można się tu nauczyć liczyć, czytać, pisać, określać nazwy miesięcy. Pomagamy zapamiętać numery alarmowe, czy pierwsze słowa w języku angielskim.

 

Zachęcamy dzieci do czytania książeczek, rysowania , śpiewania, gimnastyki, bawienia się.

Zapraszamy Państwa do ponownego odwiedzenia strony oddziałów przedszkolnych       w środę,czyli 25marca.