MOJE MIASTO (04.05.2020).

fflaga

Zadania do wykonania. Czytaj więcej...

Temat: Moje miasto.

1.Poranna rozgrzewka:

„Głowa, ramiona , kolana pięty”--> POBIERZ

lub „Zakręć i baw się”--> POBIERZ

2.Legenda o rzece Srebrnej

(Paweł Dworecki, uczeń klasy IV )

Jak sądzę, żaden z mieszkańców Mińska Mazowieckiego nie wie wszystkiego o

mieście, w którym mieszka. Dlatego żeby wytłumaczyć wam, dlaczego nasza rzeka nazywa

się Srebrną, opowiem o niej legendę.

Dawno, dawno temu, kiedy nie było jeszcze na świecie waszych praprapradziadków,

żył sobie chłopiec o imieniu Janek. Mieszkał w mieście Mińsk Mazowiecki. Chłopiec miał

trudne dzieciństwo, ponieważ ojciec zmarł wiele lat temu, a matka ciężko chorowała. Musiał

zatem wszystko robić sam za siebie i za matkę.

Pewnego dnia chłopiec poszedł na rynek, aby zrobić zakupy. Przechodząc obok

handlarza tkanin, usłyszał, że w rzece żyją srebrne karpie.

- Jeżeli chora osoba założy naszyjnik zrobiony ze srebrnych łusek, zostanie uzdrowiona - powiedział handlarz do pewnego kupca.

Podekscytowany Janek pośpiesznie udał się na stragany z żywnością i kupił niezbędne produkty. Następnie niezwłocznie udał się do domu. Tam ugotował obiad dla siebie i

matki. Po zakończonym posiłku wyruszył w pole, aby wypełnić swoje codzienne obowiązki. Podczas pracy Janek zastanawiał się, czy pójść nad rzekę. Wieczorem chłopiec wrócił do domu, zjadł kolację, zmówił pacierz i poszedł spać.

Obudził się o świcie, szybko wykonał codzienne obowiązki i z nadzieją w sercu ruszył nad rzekę. Zabrał ze sobą chustę, w którą włożył kawałek chleba i przywiązał ją do kija.

Szedł ścieżką prowadzącą nad rzekę. Mijał niewielkie zagajniki pełne rozśpiewanych ptaków. Wkrótce znalazł się nad brzegiem rzeki. Tam zauważył, że ruczaj przecina

kamienna tama. Postanowił usunąć te kamienie, aby zwierzęta w nim żyjące mogły żyć. Po

zakończonej pracy usiadł na piaszczystym brzegu. Nagle z wody wynurzył się srebrny karp,

który przedstawił się jako król ryb żyjących w rzece. Podziękował chłopcu za uratowanie jej

mieszkańców. Ryba zapytała Janka, czy nie potrzebowałby czegoś.

Młodzieniec opowiedział jej swoją historię i nowiny zasłyszane na targu. Chłopiec

spytał, czy nie mógłby otrzymać kilku srebrnych łusek. Król potrząsnął płetwą i niespodziewanie cała rzeka pokryła się warstwą srebra. Janek spostrzegł, że są to rybie łuski, więc

zaczął je zbierać. Kiedy uzbierał wystarczającą ilość, rozpoczął nawlekanie ich na nić. Po

skończonej pracy podziękował królowi karpi i wyruszył w drogę powrotną.

W końcu dotarł do domu. Zastał w nim umierającą matkę. Natychmiast założył jej

naszyjnik. Nagle stało się coś niezwykłego. Mama Janka wstała z łóżka i mocno go przytuliła.

Tak oto kończy się legenda o Janku i naszyjniku ze srebrnych łusek. Teraz już wiecie, czemu nasza rzeka nazywa się SREBRNA.

 

3.Zapamiętaj jak wyglądają symbole Mińska Mazowieckiego oraz logo i nazwa Twojej szkoły.

  • HERB  

Od 3 listopada 1836 roku herbem Miasta jest szlachecki herb Leliwa - rodziny Hlebowiczów, właścicieli części Miasta od schyłku XVI wieku.                                      

herb

  • FLAGA MIASTA MIŃSK MAZOWIECKI.

Miasto posiada flagę o barwach żółtej i niebieskiej z herbem Miasta pośrodku pola żółtego.

fflaga

  •  LOGO Szkoły Podstawowej nr 6, imienia Henryka Sienkiewicza.

logo szkoły

4. Zapraszamy na wirtualną wycieczkę po Mińsku Mazowieckim   Spacer-->POBIERZ  

5. Wykonaj zadania w kartach pracy cz.5 s.3–9.

6. Obejrzyj filmik na temat miasta i wsi.

Zastanów się jakie są między nimi różnice i podobieństwaMiasto,a wieś-->POBIERZ

7. Narysuj, swoje ulubione miejsce znajdujące się w Mińsku Mazowieckim.

8. Spróbuj nauczyć się na pamięć własnego adresu zamieszkania oraz numeru telefonu rodzica.

 

DLA CHĘTNYCH:

1.Co jest cięższe? Ważenie za pomocą samodzielnie skonstruowanej wagi.

Potrzebne materiały:

patyk, dwie przezroczyste torebki (reklamówki), sznurek, różne przedmioty do ważenia, np. pluszowa maskotka, gumowa zabawka, klocki, mazak.

  • Konstruujemy wagę za pomocą patyka, dwóch przezroczystych torebek (np. reklamówek) oraz sznurka. Torebki zawieszamy na końcach patyka, na jego środku mocujemy uchwyt.

waga

źródło: http://dzieciecafizyka.pl/urzadzenia/waga-szalkowa/

  • Do jednej torebki wkładamy np. pluszowego misia, a do drugiej – po jednym klocku. Dokładamy klocki dotąd, aż ramiona wagi się wyrównają.
  • Na kartce rysujemy misia, a obok odpowiednią liczbę kresek oznaczającą liczbę klocków użytych do zważenia. Podobnie waży np. gumową zabawkę i inne zgromadzone przedmioty. Dziecko przelicza kreski postawione przy poszczególnych obrazkach(napisach) i podaje ich liczby.

Odpowiedz na pytanie: Który przedmiot jest najcięższy? Dlaczego?

(Najcięższy przedmiot to ten, do którego zważenia użyto największej liczby klocków.)  

Zapraszamy Państwa do odwiedzenia oddziałów przedszkolnych w poniedziałek, czyli 11 maja.