ABY BYĆ JAK „SOWA MĄDRA GŁOWA”, TRZEBA DUŻO CZYTAĆ…
Książka rozwija życie emocjonalne dziecka i jego zdolności empatyczne, kształtuje myślenie oraz zaspakaja estetyczne potrzeby wychowanków, podnosi również poziom procesów poznawczych, toteż od najmłodszych lat należy budzić zapał czytelniczy u uczniów.
Biblioteka szkolna prowadzi wiele różnorodnych form pracy z czytelnikiem. Jedną z nich są lekcje biblioteczne. 19 marca 2018 r. uczniowie klas zerowych mieli okazję do spotkania z książką.
Ciekawe woluminy oczekujące w zaciszu regałów bibliotecznych przyciągały wzrok, zachęcając gości do czytania. Podczas wizyty wychowankowie wgłębiali się w ofertę księgozbioru, przeanalizowali obowiązujące w bibliotece regulaminy, poznali rodzaje katalogów, a także zaznajomili się z warunkami korzystania ze zbiorów wypożyczalni.
Najciekawszym akcentem spotkania były zajęcia czytelnicze, w trakcie których dzieciaki z zainteresowaniem wysłuchały bajki J. Brzechwy pt. „Sowa”. Wiersz podobał się uczniom, gdyż nie tylko zachęcał do nauki i samodzielnego czytania, ale zwracał również uwagę na różne źródła pozyskiwania wiedzy. Słuchacze dowiedzieli się, czym jest mądrość i kim jest erudyta oraz tego, że w zdobywaniu wiedzy cenna jest nie tylko samodzielna edukacja, ale także nauka przekazywana przez innych, bardziej doświadczonych.
Konkluzje płynące z lekcji były klarowne: kluczem do mądrości jest systematyczna nauka oraz wyciąganie wniosków z różnych sytuacji, a mądrość przychodzi… z wiekiem. Czytanie książki to nie tylko sam proces zapoznawania się z jej treścią, ale również cała suma refleksji i przeżyć z nim związanych. Siła oddziaływania książki polega na głębi najbardziej osobistych doznań, toteż nauczyciel biblioteki szkolnej stara się zachęcać wychowanków do aktywnego czytania.
Bożena Swatko