AKTYWNA TABLICA
Realizując projekt AKTYWNA TABLICA zastosowaliśmy w procesie kształcenia innowacyjne rozwiązania programowe, a także doskonaliliśmy u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.
Dzieliliśmy się doświadczeniami z innymi nauczycielami udostępniając w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, opracowane scenariusze zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK.
Przykłady dobrych praktyk:
scenariusze z edukacji wczesnoszkolnej:
- Na wiejskim podwórku - kl. I
- Lekcja o łące - kl.1
- Rysujemy koło -edukacja matematyczna w kl. 3
- "Zabawy z ortografią" - kl. I
- "Z ortografią na TY" - kl.II
- Co zobaczymy płynąc Wisłą? - kl.1
- "Płazy w środowisku przyrodniczym" - kl.3
scenariusze z geografii:
język angielski
język polski
chemia
fizyka
matematyka:
godzina z wychowawcą:
- Odpowiedzialnie korzystamy z Internetu i mediów społecznościowych
- "Nie obrażaj mnie". Radzenie sobie ze swoimi emocjami i uczuciami rówieśników
Zapraszamy do galerii zdjęć z lekcji otwartej z wykorzystaniem TIK
Projekt Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
W I sem. roku szkolnego 2016/2017 w szkole były również realizowane przedsięwzięcia w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Opiekunem projektu była p. Agnieszka Łodyga.
W ramach działalności biblioteki zostały zorganizowane dla uczniów:
-pasowanie na czytelnika dla uczniów klas I,
-konkursy plastyczne dotyczące wybranych pozycji książkowych dla klas 0-VI,
-konkursy literackie promujące własną twórczość dla klas II-VI,
-projekt edukacyjny w każdym oddziale w z wykorzystaniem księgozbioru,
-„Kwadrans z lekturą” – głośne czytanie książek dla kl. 0-III.
Świetlica szkolne przeprowadziła konkurs pięknego czytania dla uczniów dla klas I-III,
Dla rodziców zostało zorganizowane spotkanie na temat wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży.
Szkoła stale współpracuje z Miejską Biblioteką Publiczną oraz Biblioteką Pedagogiczną. Mając na względzie właściwą realizację planowanych działań zostały podjęte konsultacje w sprawie planowanych zakupu pozycji książkowych z nauczycielami, uczniami i rodzicami oraz biblioteką publiczną..
Zadaniem biblioteki szkolnej było organizowanie wydarzeń służących popularyzacji i promocji czytelnictwa na obu etapach edukacji: będą to spotkania z twórcami literatury dziecięcej oraz organizowane konkursy. W październiku odbyło się spotkanie dla uczniów klas młodszych z pisarką p. Roksaną Jędrzejewską-Wróbel.
Uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w wydarzeniach organizowanych przez Miejską Bibliotekę Publiczną takich jak:
-spotkania z pisarzami,
-lekcje biblioteczne,
-spotkania z ludźmi kultury,
-udział w konkursach.
W ramach projektu biblioteka wzbogaciła się o 799 woluminy literatury dla dzieci i młodzieży, w tym 15 % stanowi kanon lektur dla klas IV-VI, a 49% to książki dla kl. 1-3, wybrane przez nauczycieli naszej szkoły jako lektury. Zakupiono również 40 audiobooków oraz książki angielskojęzyczne. Łącznie wydano 15 000zł.
Projekt „Bezpieczna +”
W I sem. roku szkolnego 2016/2017 w szkole były realizowane przedsięwzięcia w ramach projektu „Bezpieczna+”. Opiekunem projektu była p. Agnieszka Łodyga. Działania były skupione wokół właściwej reakcji na zagrożenia: praktyczne ćwiczenie zasad ruchu drogowego, warsztaty z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej dla uczniów i pracowników oraz próbna ewakuacja szkoły. Odbyły się spotkania z funkcjonariuszami Straży Pożarnej, Policji. W ramach profilaktyki antynikotynowej odbyła się przy współudziale pielęgniarki szkolnej akcja „Nie pal przy mnie” i konkurs plastyczny. W każdej klasie odbyły się zajęcia warsztatowe na temat radzenia sobie z agresją. Kształtując właściwe relacje rówieśnicze włączaliśmy dzieci niepełnosprawne we wszystkie inicjatywy szkolne. W grudniu został zorganizowany Szkolny Dzień Integracji. Podejmowane przez nas działania objęły również środowisko lokalne. W październiku odbył się Międzypokoleniowy Bieg Sienkiewiczowski promujący czytelnictwo, a także aktywne spędzanie czasu wolnego przez dzieci i dorosłych. Bieg zaplanowany został do pobliskiej sosny, która jest pomnikiem przyrody. Kształtując postawy prospołeczne uczniów, uczymy otwartości na potrzeby innych ludzi, stąd też w corocznie przeprowadzamy akcję charytatywną „I Ty zostań Świętym Mikołajem”. Wszystkie podejmowane działania miały na celu rozwijanie umiejętności interpersonalnych wszystkich uczestników ze zwróceniem uwagi na wzajemny szacunek, zrozumienie i zasady współdziałania w grupie.
Cykliczność realizowanych zadań pozwoli na zapewnienie trwałości efektów wypracowanych podczas projektu.
W ramach realizacji projektu zakupiono: sprzęt nagłaśniający do Sali gimnastycznej za kwotę 24 000zł, elementy miasteczka ruchu drogowego oraz rowerowego toru przeszkód za 5000zł, materiały edukacyjne – fantom do ćwiczeń, książki, gry za kwotę 2500zł, artykuły papierowe, dekoracyjne i piśmiennicze za 6600zł. W ramach projektu przeprowadzone zostało szkolenie nauczycieli na temat pierwszej pomocy przedmedycznej. Koszt realizacji programu wyniósł 44 100zł.
PROJEKT RZĄDOWY "KSIĄŻKI NASZYCH MARZEŃ"
W roku szkolnym 2015/2016 był realizowany w naszej szkole projekt rządowy Książki naszych marzeń. W ramach projektu zakupiono do biblioteki szkolnej 109 nowości książkowych. Podstawowym celem projektu była promocja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży oraz rozwijanie ich kompetencji i zainteresowań czytelniczych. Uczniowie mogli samodzielnie wybrać książki do zakupienia. Wśród nowości książkowych znalazły się m. in.: „Elmer”, „Harry Potter”, „Magiczne drzewo”, „Charlie i fabryka czekolady”, „Martynka”, „Kroniki Archeo”.
Przez cały rok szkolny w bibliotece odbywały się lekcje na temat książek i funkcjonowania biblioteki. Uczniów klas pierwszych na początku roku pasowano na czytelników. Odbywały się liczne konkursy: frazeologiczny „Być alfą i omegą”, plastyczny „Czarodziejski świat baśni”, plastyczny „Pejzaże w powieści H. Sienkiewicza w „Pustyni i w puszczy”, literacki inspirowany twórczością H. Sienkiewicza. Uczniowie mieli możliwość spotkania z autorami literatury dziecięcej p. Elizą Piotrowską, Stanisławą Gujską, Zofią Stanecką. W klasach w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” odbywały się kwadransy czytelnicze. Uczniowie z chęcią brali udział w konkursach i wydarzeniach propagujących czytelnictwo.
"MOJA PRZYSZŁOŚĆ"
W ramach projektu unijnego "Moja przyszłość" uczniowie klas szóstych zrealizowali projekt "Las wokół nas"
"Uczyć się, ale jak?" - projekt dla klas V i VI
W styczniu 2012 r. rozpoczęła się druga edycja projektu „Uczyć się, ale jak?”. Projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych).
Celem projektu jest zmniejszenie dysproporcji edukacyjnych spowodowanych różnicami w statusie społeczno-ekonomicznym wśród uczniów. Działaniami w projekcie zostały objęte Szkoły Podstawowe nr 1, nr 5 i nr 6 w Mińsku Mazowieckim, a także Specjalny Ośrodek Wychowawczy w Ignacowie.
Projekt zakłada następujące działania:
-
- warsztaty nt. efektywnego uczenia się (420 uczniów i uczennic, 15 godzin warsztatów)
- korepetycje z wybranych przedmiotów (45 uczniów i uczennic, 15 godzin indywidualnych korepetycji)
- szkolenie z metod aktywnych w nauczaniu (24 nauczycieli i nauczycielek, 16 godzin)
- indywidualna terapii logopedyczna (31 wychowanków z SOW, 10 godzin indywidualnej terapii)
- szkolenie z alternatywnych metod komunikacji i rozwoju umiejętności społecznych (12 wychowawców SOW, 16 godzin).
Na zakończenie projektu odbędzie się seminarium dla przedstawicieli i pracowników oświaty nt. rezultatów projektu – podjęta zostanie dyskusja nt. kontynuacji działań wspierających uczniów i nauczycieli w procesie edukacji.
Warsztaty pt. „Żeby się chciało, gdy się nie chce”, „Jak się uczyć” czy „Triki-Mnemotechniki” odbyły się w SP nr 5 – przeprowadzono 120 godzin zajęć dla 81 uczniów. Uczestnicy rozwijali na zajęciach umiejętność motywowania się do nauki oraz wiedzę na temat uczenia się i zapamiętywania. Obecnie trwają zajęcia dla uczniów ze SP nr 6.
Partnerami w projekcie są:
- Miasto Mińsk Mazowiecki
- Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia św. Wincentego a Paulo.
Więcej informacji znajduje się na stronie projektu www.jaksieuczyc.org
Zajęcia z projektu były prowadzone w latach 2012/2013.
Dziecięca akademia przyszłości - wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe w szkołach podstawowych
Od września 2012r.w naszej szkole jest realizowany projekt pt. „Dziecięca akademia przyszłości - wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów poprzez dodatkowe zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe w szkołach podstawowych”, realizowanego w ramach Programu: Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Podziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów klas V i VI poprzez rozszerzenie oferty edukacyjno-wychowawczej o dodatkowe zajęcia pozalekcyjne ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych. Projektem objęci są przede wszystkim uczniowie z różnego rodzaju trudnościami edukacyjnymi.
W ramach projektu odbywają się:
- zajęcia z zakresu ICT ( technologie informacyjne komunikacyjne);
- zajęcia z zakresu przedmiotów przyrodniczo - matematycznych;
- zajęcia z zakresu języków obcych ( j. angielski):
- zajęcia z zakresu wsparcia pedagogiczno – psychologicznego;
- zajęcia sportowo - wychowawcze
Zajęcia w ramach projektu były prowadzone w roku szkolnym 2012/2013.
Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I-III szkół podstawowych w Mińsku Maz.
Od listopada 2011r.w naszej szkole jest realizowany projekt pt. „Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I-III szkół podstawowych w Mińsku Mazowieckim” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionie, Działanie 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Głównym celem projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów klas I-III poprzez stosowanie szeroko pojętej indywidualizacji w procesie nauczania, w oparciu o analizę potrzeb uczniów przeprowadzoną przez zespół nauczycieli.
W ramach projektu odbywają się zajęcia:
- Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu;
- Zajęcia dla dzieci z wadami postawy;
- Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami mowy;
- Zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu treści matematycznych;
- Zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne;
- Zajęcia komputerowe dla dzieci szczególnie uzdolnionych;
- Zajęcia z języka angielskiego;
- Zajęcia sportowe;
- Zajęcia dla dzieci uzdolnionych plastycznie;
- Zajęcia dla dzieci uzdolnionych matematycznie;
- Zajęcia dla dzieci uzdolnionych rytmiczno - tanecznie;
- Zajęcia dla dzieci uzdolnionych matematycznie-przyrodniczo;
W ramach projektu zostało również zakupione doposażenie bazy dydaktycznej, w tym tablica interaktywna. W zajęciach w roku szkolnym 2011/2012 uczestniczyło 151 uczniów. Uczniowie na zajęciach nie tylko uczyli się pokonywać swoje trudności, ale również rozwijali swoje uzdolnienia. Uczniowie wzieli udział w wielu konkursach organizowanych na terenie szkoły i poza szkołą m. in. w Powiatowym Konkursie Matematycznym "Doskonały Matematyk". Dziewczęta z grup rytmiczno-tanecznych uświetniły swoimi występami uroczystości szkolne, w tym Dzień Patrona, uroczyste zakończenie roku szkolnego. Zajęcia w ramach projektu były prowadzone w latach 2011/2012 i 2012/2013.